Κρίνω απαραίτητο να αναφέρω, τι εννοούμε όταν λέμε επιδημία στα σχολεία . Γενικά όταν ακούμε την λέξη επιδημία θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι παρουσιάζονται πολλά κρούσματα από κάποιο λοιμώδες νόσημα σε ορισμένο τόπο(όπως είναι το σχολείο) και χρόνο και για κάποιο μικρό ή μεγάλο χρονικό διάστημα .Αυτή η εμφάνιση πολλών κρουσμάτων μπορεί να αφορά ένα Δήμο μια περιφέρεια ή μια χώρα Όταν τα κρούσματα παρουσιάζονται σε πολλές χώρες του πλανήτη τότε έχουμε πανδημία τη πανδημία COVID19 η οποία είναι πολύ μεταδοτική και μολυσματική με εκατομμύρια κρούσματα Άξιο προσοχής είναι ότι ακόμη δεν έχει καθοριστεί μετά βεβαιότητα ποια είναι τα μέτρα πρόληψης που πρέπει να εφαρμοστούν για τη λειτουργιά των σχολείων και ο προβληματισμός μεταξύ αρμοδίων και Υπουργείου έχει φέρει πανικό με τους ειδικούς και Δημοσιογράφους ,να έχουν πρώτο θέμα Πότε θα ανοίξουν τα σχολεία στις 7 ή στις 14 του μήνα Όλα πάντως είναι …… Είναι η δομή των σχολείων και οι διαστάσεις των αιθουσών , η απόσταση και ο αριθμός των μαθητών ?γιατί το μοντέλο του κ Γκικα δεν πείθει ούτε τους συνάδελφους του τι 25 μαθητές τι 15 στις αίθουσες δεν υπάρχει διαφορά …Δεν είναι τώρα ώρα για πειράματα ή εκατοστιαίες αναλογίες 4% ούτε η νέα ορολογία που εφαρμόζει όπως με τις κοινωνικές φουσκάλες και τους σιωπηλούς φορείς ,…..Πάντως η χρήση μάσκας είναι σίγουρη αλλά ακόμα δεν ξέρουν στο θρανίο , στα διαλείμματα θα δούμε βλέποντας και κάνοντας Οι μαθητές θα έπρεπε ήδη όταν άνοιξαν για δυο μήνες τα σχολεία την άνοιξη να είχαν στοιχειωδώς ακούσει τις πρώτες οδηγίες πρόληψης της αγωγής υγείας για τη φοβερή αυτή πανδημία από το δημοτικό σχολείο Οι πολίτες διαμορφώνονται από το νηπιαγωγείον διότι εμείς μαθαίναμε ότι η υγεία συνοδοιπορεί με την εκπαίδευση σε όλη την εκπαιδευτική μας ζωή Σήμερα η εφαρμογή των κανόνων πρόληψης στη σχολική κοινότητα έχει δημιουργήσει μια αβεβαιότητα και οι διχογνωμίες και τα λεγόμενα μοντέλα και σενάρια μεταξύ των ειδικών προκαλούν ανασφάλεια στη κοινότητα των γονέων και εκπαιδευτικών Στη σημερινή εποχή οι επιδημίες στα σχολεία έχουν σε μεγάλο βαθμό περιορισθεί, όμως τώρα είναι φανερά δύσκολο γιατί δεν υπάρχει εμβόλιο για το Κοροωνοιό Η πρόοδος της ιατρικής με την ειδικότητα της παιδιατρικής , η άνοδος του βιοτικού επιπέδου , η τήρησης των βασικών κανόνων υγιεινής, η εφαρμογή της πρόληψης, η εξυγίανση του περιβάλλοντος, καθώς και η εφαρμογή του εθνικού προγράμματος εμβολιασμών κατά των λοιμωδών νοσημάτων έχει σαν αποτέλεσμα την αντιμετώπιση αυτών των νοσημάτων της παιδικής ηλικίας . Τα λοιμώδη νοσήματα στις αρχές του περασμένου αιώνα και ακόμα πιο παλιά ,πριν την ανακάλυψη των μικροβίων, των εμβολίων και των αντιβιοτικών, προκαλούσαν μεγάλες επιδημίες από τις οποίες πέθαιναν εκατομμύρια όχι μόνο ποδιά αλλά και ενήλικες .Παρά την πρόοδο τα λοιμώδη νοσήματα και σήμερα ακόμη μπορεί να εμφανιστούν με την μορφή επιδημίας στην προσχολική και σχολική ηλικία .Για αυτό λοιπόν το λόγο η πολιτεία για να προστατεύσει και να δημιουργήσει συλλογική ανοσία στη προσχολική και σχολική κοινότητα έχει καθιερώσει μέσα από το εθνικό σύστημα εμβολιασμών όλα τα παιδιά να εμβολιάζονται από τα προβλεπόμενα εμβόλια πριν τη πρώτη τους εγγραφή σε σχολείο τα οποία οι παιδίατροι καθορίζουν
Η είσοδος του παιδιού στο σχολείο τις περισσότερες φορές αποτελεί την πρώτη επαφή του παιδιού με ορισμένους λοιμογόνους παράγοντες οι οποίοι προκαλούν αυτά που ονομάζομε συνήθως (νοσήματα της παιδικής ηλικίας). Η ανάπτυξη όμως του βιοτικού επιπέδου η εφαρμογή των εμβολιασμών κατά την προσχολική και σχολική ηλικία , είχε σαν αποτέλεσμα την ελάττωση της διασποράς αυτών των λοιμογόνων παραγόντων . Πολλά όμως πηγαίνουν στο σχολείο χωρίς να έχουν εκταθεί σε αυτούς τους λοιμογόνους παράγοντες.
Όταν συγκεντρωθούν πολλά ευπαθή παιδιά σε ένα σχολείο τότε μπορεί να εμφανισθεί επιδημία, όταν περάσει κάποιος λοιμογόνος παράγων. όπως τώρα με το κορωνοιό Η εξάπλωση όμως εξαρτάται όχι μόνο από τον τρόπο μεταδόσεως του λοιμογόνου παράγοντα , αλλά από τους χώρους του σχολείου, τις στενές σχέσεις των παιδιών, την μολυσματικότητα του μικροβίου , την ευαισθησία των παιδιών, και την μη τήρηση των στοιχειωδών κανόνων υγιεινής τόσο στο σχολείο όσο και στο σπίτι Τα νοσήματα που μπορεί να προκαλέσουν επιδημίες στα σχολεία, είναι τα νοσήματα που αποκαλούμε Νοσήματα της παιδικής ηλικίας και είναι κυρίως τα λοιμώδη νοσήματα
Για να έχουμε λοιπόν μια επιδημία λοιμώδους αιτιολογίας χρειάζεται μια σειρά παραγόντων 1-η πηγή μολύνσεως 2-ο τρόποςμεταδόσεως 3– το ευπαθές άτομο.
Η αντιμετώπιση μιας επιδημίας βασίζεται στην καταπολέμηση αυτών των παραγόντων που αναφέραμε .Αν αντιμετωπίσουμε δυο από αυτούς τους παράγοντες, με ειδικά μέτρα τότε γίνεται καταστολή μιας επιδημίας.Η είσοδος λοιπόν αυτών των παραγόντων ή των τοξινών μέσα στον οργανισμό προκαλεί την νόσο που εκδηλώνετε με ορισμένα συμπτώματα.και στη σχολική κοινότητα
Πάντως εξακολουθούν να εμφανίζονται υπό τη μορφή επιδημίας λοιμώδη νοσήματα ..όπως ιώσεις – Γρίπη- Μηνιγγίτιδα …και σήμερα να υπάρχει σοβαρό θέμα με ένα πρωτόγνωρο πρόβλημα την πανδημία COVID19 Αν και δεν αναφέρουν εάν τα παιδιά νοσούν σε μεγάλο ποσοστό ή τα αποκαλούν όπως άκουσα από δημοσιογράφο να ερωτά τον καθηγητή ότι είναι τα παιδιά υπέρ μεταδότες και ο καθηγητής έτσι απλά το επιβεβαίωνε και ότι μεταφέρουν τον Ίο
Τα νοσήματα της παιδικής Ηλικίας μεταδίδονται με δυο κυρίως τρόπους
Α- Με την άμεση επαφή ή μολυσμένες επιφάνειες κ αερογενώς και σταγονίδια
Β – Με το νερό και τα τρόφιμα
Με τον πρώτο τρόπο μετάδοσης, μεταδίδονται τα παρακάτω νοσήματα της παιδικής ηλικίας (λοιμώδη νοσήματα)
α- Ανεμοβλογιά β– Διφθερίτιδα γ- Ερυθρά δ-Επιδημικήεγκεφαλονωτιαία μηνιγγίτιδα ε-η ιλαρά – ζ-ο κοκίτης η- παρωτίτιδα θ- η πολιομυελίτιδα ι- η φθειρίαση
Με το δεύτερο τρόπο μεταδίδονται νοσήματα κυρίως με το νερό ή τα τρόφιμα , που χρησιμοποιούνται στο σχολείο και είναι τα παρακάτω
α-βακτηριακή δυσεντερία β- ηπατίτιδα Α γ– παρατυφικό σύνδρομο
δ-τυφοειδής πυρετός γ– τροφικές δηλητηριάσεις.
Η αντιμετώπιση μιας επιδημίας βασίζεται στην καταπολέμηση αυτών των παραγόντων που αναφέραμε .Αν αντιμετωπίσουμε δυο από αυτούς τους παράγοντες, με ειδικά μέτρα τότε γίνεται καταστολή μιας επιδημίας. κάτι που σήμερα δεν γνωρίζουμε.για να περιορίσουμε τη διασπορά ..στη κοινότητα αυτού του μολυσματικού ίου SARSCOV2 Αρκετά λοιμώδη νοσήματα περιορίζονται με τους προφυλακτικούς εμβολισμούς κατά τη προσχολική και σχολική, και το μέτρο αυτό θεωρείται το πιο αποτελεσματικό μέτρο για τον έλεγχο των επιδημιών στα σχολεία , γιατί το κάθε παιδί αναπτύσσει δική του άμυνα δηλ ανοσία και έτσι τα εμβολιασμένα παιδιά δημιουργούν μια προστατευτική συλλογική ανόσια εξαιρετικά αποτελεσματική και στο χώρο του σχολείου.
Για τα νοσήματα που δεν υπάρχουν εμβόλια , η αντιμετώπιση της επιδημίας γίνεται με την απομάκρυνση του παιδιού, από το σχολείο που αρρώστησε και θεωρείται εστία μολύνσεως , ενώ γίνεται αυστηρός έλεγχος του νερού στο σχολείο καθώς και των τροφίμων που χρησιμοποιούνται από τα παιδιά , που αγοράζουν από την καντίνα ή το κυλικείο του σχολείου
Αύγουστος 2020